Wat doet een sitemap en wat is het nut ervan?

Je hebt twee soorten sitemaps:

  • voor bezoekers
  • voor de zoekmachines zoals Google.

De sitemap voor bezoekers is een overzichtspagina met alle voor de bezoeker belangrijke links op de website. De sitemap voor zoekmachines werkt anders.

Het doel van een sitemap voor zoekmachines is om al je pagina’s zo overzichtelijk mogelijk aan te bieden aan zoekmachines als Google en Bing. Dit is belangrijk als de website geïndexeerd wordt.
Google en andere zoekmachines hechten veel waarde aan een zoekmachine. De website zal er niet hoger door in Google komen, maar draagt het meestal wel bij aan een makkelijk en snel indexeren een website. Ook zullen er vaak meer pagina’s geïndexeerd worden door zoekmachines.

Om een sitemap niet zelf aan te hoeven maken én bij te houden zijn er diverse pluginsverkrijgbaar.
Voor WordPress zijn dit gratis te gebruiken plugins als Google XML Sitemaps of als onderdeel van de plugin SEO by Yoast.
Deze plugin zorgt ervoor dat nieuwe pagina’s automatisch worden toegevoegd aan de sitemap en het up to date houden dus automatisch gaat. Wel moeten er vooraf ingesteld worden welke pagina’s er geïndexeerd moeten worden en hoe vaak.

Wel is het zo dat een sitemap eigenlijk pas zin heeft bij websites met veel pagina’s en/of blogposts.

Feit is dat Google een sitemap prettig vindt en dat is meestal een goede reden voor website-eigenaren om het te doen.