Social media bestaat natuurlijk al even en is ongekend dominant aanwezig op internet. Steeds meer bedrijven zien er de voordelen van in en zien het als een extra mogelijkheid om de klant te benaderen.
Maar is het echt nodig om aan alles mee te doen?

Vooral voor ZZP’ers en MKB’ers is het onbegonnen werk om aan alle populaire social media-platformen deel te nemen. Als vuistregel kun je stellen: doe het goed, of doe het niet. Daarnaast is het goed om eerst de kat even uit de boom te kijken. Wordt dat nieuwe netwerk wel echt zo groot als de makers zeggen?
Daarnaast; onderaan de streep moet het natuurlijk iets opleveren.

Actief gebruikte social media pagina’s dragen ook bij aan een betere vindbaarheid. Google vindt het ook prettig om te zien dat u op diverse netwerken actief bent. Hetgeen een positief effect kan hebben op uw rank in Google.

Facebook

Facebook heeft meer dan een miljard gebruikers en is het grootste social mediakanaal. De kans is dus groot dat u hier al gebruik van maakt.

Facebook is dan ook echt een must voor de ondernemer. Deelnemen kan door middel van een speciale bedrijfspagina die u kunt aanmaken of u kunt berichten delen via uw eigen account.
Door de grootte van Facebook weet u zeker dat uw doelgroep aanwezig is.

LinkedIn

LinkedIn is een platform voor de zakelijke markt. Zie het eigenlijk als vervanging voor de ouderwetse visitekaartjesmap.
LinkedIn is meer bedoeld voor het onderhouden en verkrijgen van zakelijke relaties dan het aanboren van particuliere klanten. Het platform werkt met netwerkkringen en hoe meer “connecties” hoe groter uw zakelijke netwerk is. Ook hier kunt u net als bij Facebook een bedrijfspagina aanmaken.

Twitter

Twitter is een microblog. In 140 tekens kunt u berichten (tweets) posten die te zien zijn voor mensen die u volgen of zoeken op een woord dat voorkomt in het bericht. Deze volgers kunnen dit bericht dan weer delen door middel van retweeten.
Twitter kan omschreven worden als snel, hyperig en vooral anoniem. Het is vooral interessant om het laatste nieuws te krijgen en voor updates bij grote gebeurtenissen. Een grote brand? Grote kans dat u de eerste foto’s op Twitter vindt.
Twitter is een erg direct medium en leent zich prima voor zaken als webcare. Ook hier is het van belang dat dit account dan wel actief gebruikt wordt. Twitter is onder de jeugd populairder dan Facebook.

Youtube

Youtube is de grootste videoaanbieder op internet. Sinds 2006 is dit medium onderdeel van Google.
Als u veel filmpjes op uw website heeft dat kunt u deze i.v.m. bandbreedte beter via Youtube op uw website aanbieden.
Youtube is ook interessant voor reviewvideo’s, tutorials of servicevideo’s. U kunt een eigen kanaal opzetten om al uw video’s te plaatsen. Zonder grote investeringen kunt u professionele video’s plaatsen.

Google+

Google Plus is een social media netwerk die u automatisch krijgt bij het aanmaken van een Gmail- of Youtube-account. Echt veel leven zit er helaas niet in dit platform.
Toch is het belangrijk om hier een goed ingerichte pagina voor uw bedrijf te maken.
De kansen moeten vooral gezocht worden op het gebied van zoekmachine optimalistatie (SEO). Hoe meer Google-producten je gebruikt, hoe interessanter Google u vindt én maakt.

Pinterest

Pinterest werkt als een soort prikbord. U kunt door middel van “pinnen” afbeeldingen op een door u aangemaakt “moodboard” hangen. Dit kan door op een willekeurige website op “Pin-it” te drukken.
U kunt zelf bepalen wat deze boards als thema hebben. Voor u als bedrijf is dit over het algemeen geen medium om vol op in te zetten.

Instagram

Instagram is een gratis mobiele app om foto’s en video’s te bewerken en te delen. Instagram is tegenwoordig onderdeel van Facebook. De eindresultaten doen veel denken aan de oude Polaroid-foto’s. Instagram wordt voornamelijk gebruikt door de grotere bedrijven als Ben & Jerry’s om nieuwe smaken te tonen of Mercedes om een nieuw type te promoten.

Yammer

Yammer is eigenlijk meer voor grote bedrijven en is een soort bedrijfs-Facebook. Bedrijven als Shell, DHL en Capgemini gebruiken Yammer.
Iedereen kan zien waar iedereen mee bezig is binnen het bedrijf en het versterkt de onderlinge band binnen een bedrijf.
Yammer is voor kleine bedrijven gratis te gebruiken

Snapchat

Bij SnapChat verdwijnen uw berichten na 10 seconden. Voor bedrijven bestaat er ook SnapChat Stories. Deze verhalen blijven dan 24 uur beschikbaar. Voor de meeste bedrijven is dit geen geschikt medium om uw bedrijven te promoten.

Bij alle social media platformen heeft u het succes in eigen handen. Net als overal op internet is sky is the limit.