Hierbij een handleiding voor het verbinden van WordPress e-mail via Office 365 d.m.v. een app registration in Azure i..c.m. de WordPress plugin Fluent SMTP. Een groot deel van de handleiding werkt hetzelfde bij de plugin WP Mail SMTP Pro. Bij WP Mail SMTP heb je de Pro versie nodig om deze connectie te kunnen maken.
De app registration-connectie is de opvolger van de default connector die ingesteld kan worden in Office 365.
1. Download en installeer Fluent SMTP
2. Ga naar instellingen/setting van Fluent SMTP
3. Kies eventueel bij importeren oude gegevens voor “Skip”
4. Kies uit de diensten voor Microsoft
5. Bij van e-mail kies je het mailadres, bijvoorbeeld info@milcraftappvoorbeeld.nl
6. Bij van naam kies voor voor de naam die de ontvanger zou moeten zien bij een nieuwe mail, bijvoorbeeld “Tom van Miltenburg | Milcraft”
7. Kopieer de callback bij “App callback URL (Gebruik deze URL voor je APP)“.
Voor de website https://www.milcraftappvoorbeeld.nl is dit https://www.milcraftappvoorbeeld.nl/wp-json/fluent-smtp/outlook_callback
8. Nu maken we de Applicatie client ID en het Applicatie client geheim.
Open in een nieuw tabblad naat https://portal.azure.com. Log hier in met je office inloggegevens, in dit voorbeeld dus info@milcraftappvoorbeeld.nl met mailbox wachtwoord.
9. Typ in de zoekbalk “App registrations”
10. Druk links bovenin op “Nieuwe registratie”
11. Bij naam vul je een weergave naam in. Dit zie alleen jij-zelf in Azure.
12. Kies voor “Accounts in elke organisatiemap (elke Microsoft Entra ID-tenant: meerdere tenants) en persoonlijke Microsoft-accounts (bijvoorbeeld Skype, Xbox)”
13. Kies bij “Omleidings-URI (optioneel)” voor “Web” en plaats hier de eerder gekopieerde callback url uit stap 7.
14. Druk op “Registreren“.
15. Kopieer de tekenreeks achter “Toepassings-id (client-id)” en past die bij Fluent SMTP in het veld “Applicatie client ID”
16. Ga weer naar het tabblad met Azure en open het tabje “Certificaten en geheimen” en druk op “+Nieuw clientgeheim“.
17. Vul bij beschrijving een eigen beschrijving in. Dit krijg alleen jij te zien.
18. Kies een periode. Hou er rekening mee dat je na die periode een nieuwe aan moet maken en zet dit alvast in je agenda. Het werkt daarna namelijk niet meer.
19. Kopieer de tekenreeks onder “Waarde” en paste die in Fluent SMTP bij “Applicatie client geheim” en druk op de knop “Authenticeer & krijg toegang token”
20. Er wordt nu een Acces Code gegenereerd. Kopieer de hele code en paste deze in Fluent SMTP onder “Toegangscode“.
21. Druk op “Verbindingsinstellingen opslaan”
22. Ga in Fluent SMTP naar het tabje “E-mail test” en verstuur een testmail. We gebruiken hiervoor mail-tester.com
Klant van Milcraft (of worden :)) en hulp nodig bij het instellen? Laat het ons weten!
Voordelen Office 365
- Uitgebreide functionaliteiten
Office 365 is eigenlijk een server én werkplek in de cloud. Je kunt al je documenten online bewerken (ook samen met je team), je mail wordt via deze server afgehandeld en alles staat veilig opgeslagen in de cloud. Dankzij apps als Outlook en Office Online, SharePoint en Teams biedt Office 365 een complete professionele samenwerkingsomgeving. - Toegankelijkheid
Je kunt via de browser inloggen, maar er zijn ook apps beschikbaar voor je telefoon, tablet, pc of Mac. Voor extra veiligheid kun je 2FA instellen: extra verificatie via SMS of de Authenticator-app. - Aantrekkelijke tarieven
Bij onze hostingpakketten kun je standaard mailen, maar die mailboxen delen de ruimte met je website (2 of 4 GB). Office 365 mail kost slechts een paar euro per maand, maar je krijgt dan een mailbox van 50 GB. Voor een meerprijs krijg je ook 1 TB cloudopslag, altijd de nieuwste versies van Outlook, Excel, PowerPoint, Word en toegang tot SharePoint Teamsites. - Beperkte investering in hard- en software
Wat vroeger een dure oplossing was, is nu betaalbaar. Dankzij Office 365 hoef je vaak geen extra servers of dure software meer aan te schaffen, omdat alles via Microsoft draait. - Centraal beheer van documenten en informatie
Als beheerder kun je zelf datastructuren en rechten instellen voor andere gebruikers. Dat is bij veel andere platformen niet mogelijk. - Microsoft Partner
Milcraft werkt nauw samen met Mooij Werkt, een Microsoft Partner (Silver Small and Midmarket Cloud Solutions). Zij adviseren je bij de keuze, regelen de volledige installatie en blijven ook daarna je aanspreekpunt. - Compatibiliteit
Office 365 werkt perfect samen met programma’s als Word en Excel. Je kunt documenten bijvoorbeeld direct in de cloud opslaan vanuit deze programma’s. - Spam- en virusbeveiliging
Office 365 heeft standaard een uitstekend spamfilter dat je helpt spam en virussen in je mailbox tegen te houden. - Verschillende soorten abonnementen
Elk bedrijf is anders. Niet elke medewerker heeft hetzelfde pakket nodig. Je kunt per medewerker een ander abonnement kiezen, en later upgraden of downgraden als dat nodig is. - Altijd de laatste versie van Word, Outlook, Excel en andere programma’s
Met bijvoorbeeld een Office 365 Premium-licentie beschik je altijd over de nieuwste versie van Word, Excel, Outlook en andere Office-software. - Testlicentie
Bij Mooij Werkt kun je een testlicentie aanvragen. Na de proefperiode kun je dan eenvoudig beslissen of je verder wilt gaan met Office 365. - Klanttevredenheid
Zonder te overdrijven: bijna elke klant is tevreden over Office 365 – ook klanten die vooraf nog twijfels hadden.
Nadelen van Office 365
- Backup
Office 365 heeft beperkingen op het gebied van backup. We raden daarom aan om een externe backupoplossing te gebruiken. - Support van Office 365
De supportafdeling van Microsoft is Engelstalig. Door tijdsverschillen en de complexiteit binnen Microsoft kan het lastig zijn om snel de juiste afdeling te bereiken.
Je voorkomt dit door te werken met een Nederlandstalige Microsoft Partner zoals Mooij Werkt.
Heb je vragen over Office 365? Neem dan contact met ons op via info@milcraft.nl of bel 0172-897789.
Als je bij het inlogscherm van je website drukt op “wachtwoord vergeten?” dan kun je het mailadres van je gebruikersaccount invoeren en op “Nieuw wachtwoord aanmaken” drukken.
Het inlogscherm van WordPress is meestal te vinden op domeinnaam/wp-login.php, dus bijvoorbeeld https://www.jouwdomeinnaam.nl/wp-login.php,
Je ontvangt een link in de mail om het wachtwoord opnieuw aan te maken.
Als je op deze linkdrukt kun je een nieuw wachtwoord opgeven. Dit mag ook het voorgestelde wachtwoord zijn, maar deze kun je ook aanpassen. Gebruik wel een uniek en moeilijk te onthouden wachtwoord. Zeker bij admin/beheerderaccounts is dit sterk aan te raden.
Vervolgens druk je op de blauwe knop onder dit veld met de tekst “Wachtwoord opnieuw instellen” om het wachtwoord te bevestigen. Deze handeling kun je zo vaak doen als je wilt.
Heb je jezelf helemaal buitengesloten doordat je ook niet meer bij je mail kunt? Het wachtwoord en mailadres kan eventueel ook via de database aangepast worden. Uiteraard kunnen wij daar ook bij helpen.

Dit is het scherm om het wachtwoord te resetten.
Telefonisch
Bellen is bij ons vanzelfsprekend mogelijk. Dit nummer is 0172-897789
Deze vind je onder de button met de raket, rechtsonder op de website.
Dat is enkel in overleg mogelijk. Deze optie staat standaard uit i.v.m. beheer.
Voor de factuurgegevens:
Als je gegevens nog geregistreerd staan op de oude bedrijfsnaam, kun je ons een recent KvK-uittreksel (maximaal 2 maanden oud) sturen via info@milcraft.nl.
Wij verwerken je gegevens vervolgens in onze administratie.
Wil je ook de gegevens laten aanpassen bij de domeinnaaminstanties?
Dan hebben we daarnaast een kopie van een geldig identiteitsbewijs nodig.
<p>Dit is mogelijk. Bij een upgrade worden de kosten verrekend. Bij een downgrade gebeurt dit niet.
Vraag een downgrade daarom alleen aan aan het einde van je contractperiode.</p>
Milcraft ondersteunt zowel POP3 als IMAP voor e-mail. Wat voor jou de beste optie is, hangt af van een aantal factoren:
- de grootte van je mailbox
- het aantal apparaten waarop je e-mail wilt ontvangen
- het soort apparaten waarop je e-mail wilt ontvangen
- de hoeveelheid mappen in je mailbox
Natuurlijk kun je gebruikmaken van Roundcube-webmail, maar je kunt ook e-mail instellen in bekende e-mailprogramma’s zoals Outlook, Thunderbird, Windows Mail of de standaard apps op je Mac, iPhone of iPad.
Je hebt hiervoor de volgende gegevens nodig: je gebruikersnaam en je wachtwoord. Deze ontvang je van ons na de installatie van je diensten.
Standaard krijg je van ons een sterk wachtwoord voor je mailbox. We raden je aan dit te behouden of een vergelijkbaar sterk wachtwoord te kiezen. Je kunt je wachtwoord zelf aanpassen in Roundcube via Instellingen > Wachtwoord.
In je e-mailprogramma vul je de volgende instellingen in. Je hebt de keuze tussen beveiligde en onbeveiligde verbindingen. Hieronder zie je de instellingen voor beveiligde e-mail:
IMAP-instellingen
Inkomende mail
Server: hosting[hiernummervandeserver].mooijwerkt.nl, bijvoorbeeld hosting1.mooijwerkt.nl
(Dit staat in je welkomstmail. Weet je dit niet? Bel of mail ons gerust.)
Poort: 993
Beveiliging: SSL
Uitgaande mail
Server: hosting[hiernummervandeserver].mooijwerkt.nl, bijvoorbeeld hosting1.mooijwerkt.nl
Poort: 587
Beveiliging: StartTLS of TLS
Vink voor zowel inkomende als uitgaande mail de optie voor wachtwoordverificatie aan.
Vul hier je volledige e-mailadres en wachtwoord in.
Bij de eerste keer verbinden zal je programma vragen of je het certificaat/deze server vertrouwt. Je kunt dit gewoon accepteren.
Hoewel de standaard webmail prima werkt, raden we bij intensief gebruik, grote mappenstructuren of grote mailboxen Office 365 aan.
Voordelen hiervan zijn o.a. 50 GB opslagruimte en naadloze integratie met Office-producten zoals Outlook.
Wil je meer weten over Office 365 of heb je vragen over het instellen van je e-mail? Neem dan gerust contact op via het klantenpaneel of bel ons op 0172-897789.
Standaard heb je bij Milcraft toegang tot webmail. Deze webmail draait op Roundcube en is bereikbaar via de URL: http://www.jouwdomeinnaam.nl/roundcube
.
Inloggen
Je kunt inloggen door op het inlogscherm je volledige e-mailadres en wachtwoord in te vullen.

Roundcube webmail loginscherm
Bij overstap naar Milcraft heeft u een zeer sterk wachtwoord ontvangen. Wij raden u aan deze te gebruiken i.v.m. veiligheid van uw mailbox. Vervang dit wachtwoord regelmatig voor een nieuwe. Het advies is om dit om de drie maanden te doen. Kies als nieuw wachtwoord een wachtwoord van gelijke sterkte.
Een handige tool voor het bijhouden van veel en lange wachtwoorden is KeePass.
Mocht u toch het wachtwoord willen vervangen dan kan dat in Roundcube bij instellingen > wachtwoord. Hou er rekening mee dat als u het wachtwoord in Roundcube aanpast, deze ook verandert voor uw mailcliënt op uw pc, laptop, tablet en/of telefoon..
Basisfuncties Roundcube
Hieronder vindt u een screenshot van het hoofdscherm van Roundcube. Deze krijgt u te zien direct na het inloggen.
- Overzicht van uw mails. U kunt deze sorteren op o.a. datum en afzender door boven de kolom op datum of afzender te drukken.
- Postvak In: Dit is de hoofdmap van uw mail. Alle mails komen hier binnen.
- Opstellen: Hiermee stelt u een nieuwe e-mail op.
- Junk E-mail: Hier komt alle mail terecht die door de spamfilter als ongewenst wordt gemarkeerd. Kijk hier regelmatig in want er kunnen ook “goede” mails in terecht komen.
- Zoeken: Hier kunt u zoeken in alle mails.
- Adressenboek: Hier kunt u mailadressen en mailinglists opslaan. Hou er rekening mee dat dit een ander adresboek is als in bijvoorbeeld Outlook. Het is mogelijk om e-mailadressen in Roundcube te importeren.
- Instellingen: Hier kunt u o.a. uw wachtwoord, mappenstructuren aanmaken en taalinstellingen aanpassen.
- Markeren: Hier kunt u mail o.a. als gelezen en ongelezen markeren.
E-mail opstellen en versturen
Mail opmaken heeft veel weg van de standaard editor in WordPress en Word. Hieronder een screenshot met basisfuncties.
- Het gebied waar de tekst van de mail geplaatst kan woorden
- Het onderwerp van de mail
- De ontvanger: Hier plaatst u het volledige e-mailadres
- C.c.: Hier vult u de e-mailadressen in van mensen die u een kopie van de mail wilt sturen. De ontvanger ziet dat u deze personen een kopie stuurt.
- B.c.c.: Hier vult u de e-mailadressen in van mensen die u een kopie van de mail wilt sturen. De ontvanger ziet niet dat u deze personen een kopie stuurt.
- Hier kunt u kiezen tussen Platte tekst en HTML. Kort gezegd is platte tekst zonder opmaak en HTML met opmaak.
- Hier kunt u de prioriteit van de betreffende mail invullen. Als het een mail is met standaard prioriteit is dan kunt u dit ongewijzigd laten.
- Dit kunt u aanvinken om een ontvangstbevestiging te ontvangen.
- Met de knop kunt u een bijlage toevoegen. Denk hierbij aan een foto of pdf-bestand.
- Met deze knop verzendt u de mail.
- Hier selecteert u naar welke map de mail verplaatst moet worden na het versturen. Dit selecteert u voordat u op verzenden drukt.
- Hier kunt u een contactpersoon of maillijst selecteren waar u de mail heen wilt sturen.
Mocht u meer vragen hebben dan kunt u deze stellen via het ticketsysteem van het ticketsysteem of telefoonnummer 0172-897789